چادر خانه ای در کوه
گروه کوهنوردان آراز مهاباد
Mahabad Araz Mountaineer Gruop

چادر خانه ای در کوه

   

امروزه دهها مدل چادر برای استفاده گوناگون در مناطق مختلف ساخته شده است. چادرها بطور کلی دارای دو بخش اصلی می باشند:

 

1 – اسکلت نگهدارنده که از جنس چوب ، فلز و ..... می باشد

2 –روکش چادر که از انواع پارچه ها ساخته می شود

اسکلت چادرها وظیفه نگهداشتن روکش را دارند و در واقع شکل دهنده چادر می باشند و روکش نیز مانند سقف و دیواره های جانبی یک فضای بسته و محدود را در زیر خود ایجاد میکند که از محیط باز اطراف مجزا است.

چادرهای تونلی ، گنبدی و..... از این چادرها هستند.

مهمترین عواملی که باید هنگام بر پا کردن چادر رعایت کرد :

1 – زیر چادر باید از هر گونه سنگ و بوته پاک باشد

2 – زمین مرطوب نباشد

3 – مکان مورد نظر حدالمکان در پناه باشد

4 – محل انتخابی باید دور از ریزش بهمن و سنگ باشد

5 – محل چادر باید هموار و بدون شیب باشد

6 – محل چادرها باید دور از راهها باشد تا افراد با وسائل نقلیه با آن برخوردنکنند

بدنه و سقف چادر باید بعد از برپایی صحیح ، کاملا"کشیده و صاف باشد . در موقع نصب چادر جهت وزش باد را باید در نظر گرفت و یکی از گوشه های تیر چادر را در مسیر مستقیم باد قرار داد تا چادر مسیر باد را بریده و از تماس مستقیم آن با سطوح پهن جلوگیری نمود.

ورودی چادر نباید در مقابل باد قرار گیرد چرا که موجب می شود باد ، برف وباران و خاک بداخل وارد شود .

از دیگر عوامل موثر مقاومت چادر در برابر طوفان صحیح زدن میخهای نگهدارنده آن است: میخهاباید با زاویه های خلاف راستای کشش بندها در زمین جای داده شود .

بهتر است طبخ غذا در خارج و دور از چادر قرار گیرد و برای روشنایی از چراغ دستی استفاده شود. برای گرم کردن خود در چادر میتوان از پوشاک بیشتر و کیسه خواب استفاده گردد. هنگام خواب در چادر یکی از روزنه های مخصوص جریان هوا را به حد نیاز باز گذاشته و از استفاده بیش از ظرفیت چادر خودداری نمود 

موارد دیگری از چادر کوهنوردی

چادر جزو وسایل گروهی كوهنوردی و خانه متحرك كوهنورد می باشد . بطور كل چادرها به دو نوع كمپینگ و ارتفاع تقسیم می شوند . نوع كمپینگ مخصوص ارتفاعات پایین ونیمه اول سال می باشد ؛ نوع ارتفاع نیز برای ارتفاعات بالا و برنامه های نیمه دومسال است . چادرهای ارتفاع برخلاف چادرهای كمپینگ دارای ارتفاع و وزن كمی میباشند و معمولا به شكل گنبدی هستند كه با تیرك های سبك فلزی ( آلومینیوم یاتیتانیوم ) و یا فایبر گلاس مقاومت خوبی در برابر بادهای تند ارتفاعات داشته و سریعبرپا و یا جابجا می شوند . جنس بدنه چادر ها معمولا از پارچه دارای قابلیت تنفسیگورتكس می باشد . چادر های ارتفاع و بعضا كمپینگ معمولا دو پوش هستند كه پوش خارجیآن ضد آب و باد و پوش داخلی گورتكس است . بین این دو لایه نیز حدود ۱۰ سانتیمترفاصله برای تبادل هوا وجود دارد  . یكی از نكات مهم در استفاده از چادر ،جلوگیری از تعرق آن است كه با تنظیم و باز كردن پنجره ها و یا درچه های تعبیه شدهدر بدنه چادر امكان پذیر است . همچنین در صورت یكی شدن دمای داخل و خارج چادر برروی بدنه داخلی بر اثر تنفس و بازدم افراد برفك ایجاد می شود كه با گرم شدنهوا درنزدیكی صبح تبدیل به آب شده و همه وسایل داخل چادر را خیس می كند و خیس شدن كیسهخواب و لباس های پر در زمستان یعنی اول بدبختی و دردسر  . چادر های ارتفاع كهمعمولا از ۱ تا ۴ نفر ظرفیت دارند با داشتن پوش دومی بزرگتر از خود چادر ، دارای دوبخش اضافی در جلوی دو در چادر است كه یكی بعنوان انبار وسایل و لوازم غیر ضروریبرای خلوت شدن داخل چادر و از فضای دیگر نیز بعنوان آشپزخانه بمنظور جلوگیری ازكثیف شدن و یا آتش سوزی داخل چادر استفاده می شود.

منبع:وبلاگ هئیت کوهنوردان مهاباد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: سه شنبه 16 ارديبهشت 1393برچسب:دانستنی ها,
ارسال توسط بهنام سلطانی زاده
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 49
بازدید ماه : 116
بازدید کل : 9791
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1